Het kookboekmodel

Een korte oriëntatie op de instructiemodellen genoemd in Valcke, doet mijn gedachten helemaal afdwalen als ik het kookboekmodel tegenkom. Dat er model achter kookboek staat vergeet ik voor het gemak even. Wat zal ik vanavond eten?  Het is zaterdag, de onderzoeksopzet is ingeleverd en ik heb de hele dag de tijd om in de keuken een maaltijd in elkaar te draaien. Jammer dat de gezaaide boontjes zich alleen nog maar onder het oppervlak van de aarde bewegen. Na enig mijmeren over de vraag of het vegetarisch, vis of vlees moet worden, richt ik me weer op de inhoud van het kookboekmodel.

Het kookboekmodel mist na verder lezen een belangrijk ingrediënt wat ik in het opzetten van mijn onderzoeksvraag veelvuldig heb gebruikt. Is ons onderwijs wel leerlinggericht? Uit onderzoek blijkt dat er een groot verschil is tussen hoe de leerling het onderwijs ervaart en hoe hij op de bevraagde punten graag zou zien dat het onderwijs gegeven werd. Daar gaat het mis bij mijn kookboekmodel, er wordt helemaal geen rekening gehouden met de gebruiker, geen behoefteanalyse en uiteindelijk ook geen evaluatie. Dit wordt het niet voor mij, hiermee krijg ik geen leerlinggericht onderwijs van de grond.

Nu eerst even mijn kookboeken induiken, en dan lekker de keuken in.