Over de grens

Het land van winters met dikke pakken sneeuw, aangenaam warme zomers een lente en herfst die kleurrijk zijn. De Finnen zijn warme, vriendelijke, gastvrije en vooral eerlijke mensen. De eerste indruk die je opdoet kijkend vanuit het vliegtuigraampje, is de hoeveelheid bomen, een tapijt van bomen dat niet lijkt te eindigen, met daarin schitterende meren.

 

Maar in deze context gaat het natuurlijk over het Finse onderwijssysteem. Enige tijd geleden zag ik de film, ‘The Finland Phenomenon’. Een film die ik graag nog een keer wil zien om de indruk die ik toen kreeg nogmaals te kunnen ervaren en er dit keer aantekeningen bij te kunnen maken om te zien wat ik zou kunnen gebruiken bij het schrijven van het kunstcurriculum en de lessenserie. Dus als iemand weet hoe ik deze film in mijn bezit kan krijgen zonder hem uit Amerika te hoeven importeren, graag!

Het volgende filmpje gaat iets dieper in op de manier waarop de docenten in Finland hun lessen vormgeven en de wijze waarop ze altijd van elkaar blijven leren.