’t Past nog niet…

 

Op het eiland Heimaey, bij IJsland, staat een merkwaardig object in het lavalandschap.’Sculpture System No. 5 is een symmetrieloze deltahedron (voor de wiskundigen onder ons…) gemaakt door kinderen die op Heimaey wonen en de Britse wiskundige en kunstenaar Edmund Harriss.

Ik heb me aardig verdiept in het C4-ID model. Dit model sluit goed aan bij de beroepsopleidingen binnen het MBO en HBO. Toch zou het ook toegankelijk moeten zijn voor het VO en zelfs het BO. Maar dat sluimert voor mijn gevoel nog toch nog wat op de achtergrond. Zoals ‘Sculpture System No.5’ zich nog wat moeizaam laat ontdekken in de sneeuw.

 

 

Het C4-ID model is opgebouwd uit de vier componenten.

  1. Leertaken
  2. Ondersteunende informatie
  3. Just in Time informatie
  4. Deeltaakoefening

Zou ik nu mijn praktijklessen gaan herontwerpen dan zou ik met dit model prima uit de voeten kunnen. Hier liggen zeker nog kansen om de praktijkopdrachten in een ander, beter passend, jasje te gieten. Maar daar wil ik niet mee aan de slag, ik ben op zoek naar de manier waarop ook de theorie lessen de sociaal constructivistische jas gaan passen.

Ook al heb ik de insteek bedacht, de sociale kant van kunst, loop ik nu tegen de muur die leertaak heet. Hoe gaat een leertaak kennismaken met kunst eruit zien? wordt het een leertaak in de vorm van een omgekeerd probleem waarin ik de leerlingen oplossingen geef en hen laat voorspellen voor welke probleemsituatie die een bruikbare oplossing zou zijn. Of juist leertaken in de vorm van doelvrije problemen. Dit spreekt me aan, misschien door het voorbeeld wat gegeven wordt. De student moet hier zo veel mogelijk schetsontwerpen maken op basis van wensen van een klant. Hierbij ontdekken zij verschillende mogelijke oplossingsroutes die vanuit alle gegevens genomen kunnen worden.

Na deze keuze moeten vervolgens Taakklassen, vormgegeven van eenvoudig naar complex, en de daaronder vallende leertaken beschreven worden.

En dan is alleen nog maar Component 1 van de 4 uitgewerkt. Misschien is de eerstvolgende stap dat ik een duidelijke keuze voor een onderwerp ga maken.

Wat denken jullie?