Kunst in de openbare ruimte

Het heeft even geduurd maar nu weet ik welke kant ik op wil met de eerste serie van acht lessen in het derde leerjaar voor Kunstvakken2. Geinspireerd door de filosofie van Freire neem ik als thema: ‘Kunst in de openbare ruimte’.

Ik heb deze keuze gemaakt omdat het een aantal disciplines binnen de kunst beslaat, architectuur, beeldende kunst, tuinarchitectuur, vormgeving. Daarnaast komt iedereen, onafhankelijk van de sociale status,  in de openbare ruimte in meerdere of mindere mate in aanraking met kunst. De kunst in de openbare ruimtes speelt een belangrijk in de ervaring van die ruimte. Er zijn projecten waarbij het verbeteren van de openbare ruimte door kunst een belangrijke rol heeft gespeeld in de leefbaarheid van die ruimten. In Brazilie worden projecten uitgevoerd waarin de openbare ruimte aangepakt wordt door gebouwen op te knappen en ruimte te realiseren voor kunst en samenkomen van bewoners.

Een recent voorbeeld is de aanpak van de Poptahof in Delft. Deze kreeg een interessante facelift waarbij de architectuur, het groen en de kunst grondig werden aangepakt waardoor het er nu leuk verblijven is. Er zijn ook projecten opgezet, vanuit de wijk, om bewoners met elkaar samen te laten werken. Zo is er Moe’s tuin. Een tuin waarin bewoners hun eigen groenten en fruit telen.

 

Dit wordt het startpunt van de te ontwerpen van een serie van acht lessen. De zin of onzin van kunst.

Berry noemt in zijn feedback Nonaka & Takeuchi, voor mijzelf en degenen die niet met deze heren bekend zijn even deze link.