Spinnenweb

Het collectief Numen/For Use heeft dit gigantische spinnenweb gebouwd met 40 kilometer plakband. Het is te zien geweest in het Odeon, het oude beursgebouw inWenen.

Tijdens het onderzoeken van en werken aan een curriculum analyse ben ik uitgegaan van het spinnenweb van Van de Akker (2003).

Maar voordat ik daarmee aan de slag ben gegaan ben ik kort de geschiedenis ingedoken. Naar het in 1916 geschreven ‘A modern school’ van Abraham Flexner, waarvan nog steeds delen zichtbaar zijn in de onderwijs curricula om ons heen.

En dan Finland, het land wat ik niet los kan laten waar het onderwijs betreft. Finland soort hoog op de PISA schaal (PISA staat voor: Programme International Student Assessment) .

PISA is een deel van de Organisation for Economic Co-orperation and Development waar 34 landen aan deel nemen. PISA laat zien waar landen staan ten opzichte van andere landen in hoe effectief zij hun leerlingen onderwijzen.

Ik besef dat er in Nederland een geheel andere mentaliteit van kracht is dan in Finland maar we moeten niet vergeten dat de onderwijshervormingen in daar al in 1970 van start gegaan zijn. Leven we niet in een tijd waarin van alles mogelijk is?

Dichter bij huis, in Engeland , is een ander fenomeen momenteel zeer succesvol. De ‘Studio School’. Een studio school  is een kleine school met leerlingen tussen de 14 en 19 jaar. Het merendeel van het leren gebeurd door het uitvoeren van projecten die aangeboden worden vanuit het bedrijfsleven. Ook dit schoolsysteem spreekt mij aan, het ligt wellicht ook wat dichter bij de Nederlandse cultuur waardoor dit ook voor ons een mooi concept kan zijn.

Naast dit alles gaat heet natuurlijk om de eerste aanzet van mijn curriculum analyse, dus feedback is van harte welkom…

En voor diegenen die ook geïnteresseerd zijn in het onderwijs in Finland. Bekijk dan eens het ‘Seminar on Finland’s Education System’. Wil je meer weten over over de studio school bekijk dan eens de Ted Talk van Geoff Mulgan.