Modulair denken

 

 

Het Franse architectenbureau Manuelle Gautrand Architure, ontwierp deze showroom met ruimte voor bars, restaurants, 2 bioscopen en nog veel meer voor Cairo, Egypte. De betonnen constructie bestaat uit verschillende modules die zorgen voor een flexibel interieur. Deze modules kunnen op elkaar aangesloten worden tot een steeds groter geheel. Het bestaat uit grote ruimtes waar gedeelde projecten zichtbaar kunnen worden maar ook kleinere ruimtes waar meer aandacht is de persoon.

 

Mijn onderwerp voor het maken van een module aan de hand van het 4C-ID model van Jeroen van Merriënboer  was al duidelijk. Het zal gaan over de sociale aspecten van kunst in de openbare ruimte. Dat idee begint steeds meer vorm te krijgen, in mijn hoofd wel te verstaan. Momenteel werk ik in vijf thema’s deze thema’s gaan gelijk op met de weken dat er tussen de vakanties in lesgegeven wordt. Maar dat is krap voor een project ontworpen aan de hand van het 4C-ID model. Mijn voorkeur gaat uit naar het gebruiken van Backward Chaining, hiermee behandel je elke keer de gehele taak en moet de leerling steeds meer onderdelen van die taak zelf uitvoeren, dit kost tijd.

Met een ingreep in de tijd die het project nodig heeft om goed uitgevoerd te worden zet ik het hele Spinnenweb van Van den Akker op z’n kop. Er is ineens veel minder tijd voor de onderwerpen die er normaal gesproken op het programma staan. Leerinhoud en leerdoelen veranderen en daarmee komt alles op de schop te staan.

Wellicht ligt hier een mooie oplossing, leerlingen kiezen in klas twee voor 1 van de drie sectoren die wij aanbieden. In de vakken die bij deze sector horen en de door hen gekozen vakken uit het vrije deel gaan zij examen doen. Een van die vrij te kiezen vakken is Kunstvakken2. De drie sectoren zijn:

  • Sector Zorg en Welzijn
  • Sector Techniek
  • Sector Economie

Als ik het door mij gekozen thema, kunst in de openbare ruimte en de sociale effecten daarvan bekijk, kan ik een link leggen naar de sector Zorg en Welzijn. Naast het feit dat deze module uitgaat van de openbare ruimte die ze allemaal kennen wordt het door deze verbinding ook in de context van hen leerproces van de leerlingen Zorg en Welzijn geplaatst.

Dan ligt het voor de hand om ook de andere sectoren in een module terug te laten komen. Bijvoorbeeld de kracht van kunst binnen de economie en de waarde van creativiteit in bedrijven. Binnen de sector Techniek kan ik aandacht besteden aan de media die in de loop van de geschiedenis gebruikt zijn om kunst te maken, maar ik denk ook aan de uitvingen van nieuwe materialen die belangrijk zijn architectuur in vormgeving.

Je ziet hier dat ik nog niet precies weet hoe ik de andere modules ga vormgeven maar gelukkig heb ik hier wat meer tijd voor. Wel zullen deze modules naast de verbinding met de sector ook een onderlinge verbinding hebben. Door leerlingen de keus voor een specialisatie aan te bieden, wil ik ook ruimte geven aan het eigen leerproces.

Het voorstel heb ik al even kort voorgelegd aan onze rector die hier wel een duidelijke lijn in zag, daarnaast werd in een recent stuk aangegeven dat de MAVO-docent van het Montaigne Lyceum zijn eigen curriculum mag aanpassen. Dat komt dan heel mooi uit want dat is precies wat ik ga doen! Natuurlijk wel in overleg met mijn collega’s uit de kunstvakken voor feedback.

Hieronder dan nog even een impressie van hoe het bovenstaande model van het architectenbureau er in het echt uit zou gaan zien.