Play!

 

De werken van de Venezolaanse kunstenaar Jesús Soto, zijn onlosmakelijk verbonden met het publiek, dat actief deel uitmaakt van het werk van de kunstenaar. Spelen is belangrijk in zijn werk, alle zintuigen werken samen om het werk in al zijn eenvoud waar te nemen.

Ik heb zo het gevoel dat ik de afgelopen tijd alleen maar aan het spelen ben geweest. Spelen met het voor mijn nieuwe fenomeen infographics. Vandaag heb ik een ander programma gebruikt, dit keer via easel.ly. De vormgeving is anders en de uitdaging weer groot.

Dit keer heb ik me gericht in het uitwerken van een curriculum analyse met betrekking tot het vak kunstvakken 2. In de infographic zet ik een sociaal constructivistisch curriculum af tegen de manier waarop ik momenteel kunstvakken2 aan de leerlingen voorschotel. Hierin wordt snel zichtbaar dat er nog heel wat moet gebeuren voordat het theoretische deel van dit vak binnen de constructivistische visie van de school past.

Nu dan toch maar even stoppen met spelen, hoewel dat een onmogelijke opgave lijkt,  en me gaan richten op hoe mijn paper voor ‘uitdagend ontwerpen’ eruit zal gaan zien. Gelukkig is de volgorde helder. Starten met een korte analyse op de onderwijsvisie, vervolgens een curriculumanalyse waaruit blijkt in hoeverre kv2 aansluit bij de visie, de bespreking van vijf instructiemodellen om van daaruit een start te maken met het uiteindelijke ontwerp.