Voordat je het hebt ben je het al weer kwijt..

Uitgebloeide paardebloemen, klaar om hun bloemvruchten te verspreiden, hangen roerloos aan het plafond. Een keer ademhalen en ze waaien weg…net als mijn gedachten over het herontwerp voor de kunstvakken.

Regine Ramseier gebruikte haarlak om de 2000 bloemvruchten die in deze installatie zijn verwerkt te fixeren. Mijn manier om mijn ideeën te vangen is om alles op te schrijven, rode pen op wit papier , papier dat ondertussen mijn hele tafel bedekt. Uitgelopen inkt na het omgaan van een beker thee. Dan het uitwerken van al die krabbels tot een voor mij helder geheel, hiervoor heb ik wederom mijn toevlucht genomen tot de infographics.

Ik werk met het 4C-ID model, iets wat volgens de boeken prima gebruikt kan worden in het Voortgezet Onderwijs maar wat me wel bezig houdt. Uit welke beroepsvaardigheden bestaat het beroep van een ontwerper, en moet ik dan alle vaardigheden benoemen, welke vindt ik belangrijk voor mijn leerlingen, en hoe moet dat dan? Handen in het haar!

Maar ik heb een opzet voor de eerste module, die van ontwerper van buitenruimtes waar gezinnen samen kunnen komen voor ontspanning, spel en samenzijn. In het boek van Jos de Kleijn, Zo leer je nog eens wat, geeft hij aan dat je er bij projectonderwijs voor moet waken dat niet de leerling zelf de doelgroep is. Dit kan namelijk tot gevolg hebben dat ze zich er wat makkelijk van af maken. En dat is natuurlijk het laatste wat ik wil, dus laat ik hun eigen doelgroep bewust buiten beschouwing.

Ik heb ervoor gekozen om de leerlingen een uiteindelijke tekening in Google Sketch Up te laten maken, geweldig om daar een deeltaak-oefening voor te maken. Dat de resultaten super kunnen worden heb ik al wel door, maar hoe dat programma werkt, geen idee! Erg leuk tijdverdrijf  om dat uit te zoeken. Zo leuk dat ik me daar mee bezig houd in plaats van met het schrijven van een paper. Maar ik heb het even afgezworen, er moet wat peper in mijn paper. En om dat voor elkaar te krijgen zal ik Google Sketch Up voor nu laten wat het is, om er zeker binnenkort terug te keren zodat ik een manual kan maken waar mijn leerlingen mee uit de voeten kunnen. Wie weet doe ik dit wel via de flipped classroom, kunnen ze deze te allen tijde bekijken.

Om niet al te veel blogruimte te vullen met het hele uitgewerkte plan, hieronder een van de drie taakklassen binnen de leertaak ontwerper van een buitenruimte. Dit is natuurlijk maar een klein overzicht van hetgeen ik verder op papier heb staan, voor mij is het echter helder om het zo nog eens terug te kunnen zien. Voor jullie ook, als eerste indruk van mijn plan?