Een ‘koesterobject’

Een klein lammetje, je kunt het aanraken, bekijken, onderzoeken en er je gedachten mee delen. Het is een ‘koesterobject’,  gemaakt van vilt door kunstenares Janine Berben. Haar koesterobjecten liggen dicht bij de belevingswereld van de kinderen. Door de kunstwerken aan te raken komen beeldende aspecten als materiaal, kleur, vorm, textuur en ruimte spelenderwijs aan de orde.

De paper voor LA2 is in z’n, toch wat platte een saaie vorm ook een ‘koesterobject’. Een object om je gedachten nog eens over te laten gaan en uit te vogelen hoe ik het aan mijn leerlingen ga presenteren zonder dat de moed ze in de schoenen zakt bij hetgeen ik van ze vraag. Dit vraagt om een goed uitgedachte vormgeving van het product.

 

Twitter bracht mij het screenr filmpje ‘How to design the right look and feel for your e-learning course’. Welnu, ik weet dat het geen product voor e-learning wordt maar het bracht me wel weer wat verder. Ik houd altijd rekening met de keuze voor het juiste lettertype, kleur, afbeeldingen etc. maar door het eens op deze manier aan te pakken krijg je direct de uitstraling die bij de inhoud past.

Mijn vertrekpunt voor de vormgeving van het product ‘kunst in de openbare ruimte’ is dan ook een mindmap die ik naar aanleiding van het filmpje heb gemaakt.