In een ander Jasje

Sui Juianguo heeft Grieks-Romeinse beelden gemaakt gekleed in Mao-jasjes, die relaties tussen het Westen en China verkennen. Hier borduurt hij voort op ‘De Discuswerper’ gemaakt door de vijfde eeuwse beeldhouwer Myron.

Nadenkend over mijn theoretische  lessen van de laatste twee jaar kwam ik tot de conclusie dat deze niet slecht waren maar dat ze niet aansluiten bij ons onderwijs en de wens van de leerling om vooral te leren en direct met de lesstof bezig te zijn. Dat is de reden waarom ik het in een ander jasje heb gestoken.

Dat is best spannend want het onderwijs gaat er niet een klein beetje anders uitzien maar krijgt een een complete make-over. Om uit te vinden of het leerlingen aanspreekt heb ik ze opgezocht met de module ‘Kunst in de Openbare Ruimte‘ die op de laatste leertaak na klaar is.

 

In eerste instantie heb ik het voorgelegd aan de huidige derde klassers die het vak kunstvakken 2 volgen. Deze leerlingen waren enthousiast en de enige opmerking die ik terug kreeg was dat ze niet wisten wat het bundelen van gezamenlijk materiaal inhield. Na deze positieve feedback besloot ik het voor te leggen aan de leerlingen die er volgend jaar mee moeten gaan werken. Zij vonden het er mooi uitzien en de opdrachten aansprekend en motiverend, her en der was nog wat onzekerheid over hoe het dan allemaal zou moeten en onzekerheid over enkele onbekende termen. Maar daar gaat het natuurlijk om, de te leren theorie zit in de opdracht en deze zullen ze zich door de weken heen eigen gaan maken. Ik was blij met de reacties, ik heb de juiste toon gevonden en voldoende uitdagende opdrachten voor de leerlingen bedacht.

Nadenkend over de ondersteunende  en de Just in Time informatie heb ik besloten dat ik een deel hiervan aan gaan bieden in de vorm van de flipped classroom, met filmpjes, die hen de materie uitleggen en die ze ook altijd terug kunnen zien wanneer zij daar behoefte aan hebben.

Daarnaast heb ik contact gehad met het landschapsarchitectenbureau OKRA die in de Poptahof in Delft een park heeft aangelegd, zij willen graag een bijdrage leveren aan deze module. Om dit een bijzonder tintje te geven denk ik er aan hun presentatie plaats te laten vinden in het clubhuis van de volkstuinen, ruimte genoeg voor 20 leerlingen om de voorbereide vragen te stellen en daarna in een groene omgeving aan hun inrichting voor een plek in Ypenburg te gaan nadenken. Brainstormen en echt met elkaar aan het werk te zijn, het clubhuis veranderd dan voor een middag in het Montaigne Ontwerpbureau.