Een badkuip vol kennis

Baden in ‘A bath of knowledge’ zo voelt het volgen van de opleiding Master Leren & Innoveren aan de hro, mooi gevat in een beeld door Vanessa Mancini. Het volgen van een studie voelt als het nemen van een bad gevuld met kennis. Niet altijd is dit een warm bad wat comfortabel aanvoelt, vaker een bad wat enigszins afgekoeld of te warm is, zo’n bad wat net niet lekker ontspannend is maar dat je tot actie dwingt. Het water verwarmen of afkoelen, in ieder geval aanpassen tot de gewenste temperatuur. De vele informatie waar ik me afgelopen maanden mee omringt wist eigen maken tot het voelt als een warm bad.

 

Zoveel om te ontdekken, zoveel om te leren, zoveel om te delen.

Zoveel om te ontdekken, al veel eerder had ik een Twitter account, https://twitter.com/#!/dejuf , aangemaakt zonder er de meerwaarde van in te zien, nu is het voor mij de plek om dingen te ontdekken, waardevolle informatie die te gebruiken is in lopende leerarrangementen maar ook dingen waar mijn interesse liggen en waar ik nog te weinig vanaf weet. Zoals de flipped classroom, waar ik mee aan de slag ben gegaan. Dankzij een workshop gegeven door Jelmer Evers via The Crowd, zie ik in dat er veel meer mogelijkheden zijn dan ik in eerste instantie dacht. Het niveau ‘voorbij de flip’ komen zal nog even op zich laten wachten, vooralsnog bevindt ik me nog in het stadium ‘beginnende flipper’. Ik volg Diane Ravitch en haar kritische berichten over het Amerikaanse onderwijs systeem, ‘No child left behind’. Informatie over goed werkende onderwijssystemen in de landen om ons heen hebben mijn aandacht. Ook Scoop.it blijkt een bron van informatie die mij eerder geheel onbekend was. Zoveel informatie, zoveel te ontdekken, zoveel om enthousiast over te raken, bijna te veel.

Zoveel om te leren, waar enige maanden geleden het nog een wirwar was aan termen, gaan ze me nu een stuk gemakkelijker af. Informatie tot mij nemend, deze toepassend in de praktijk en bij het schrijven van ‘Uitdagend Onderwijs’ voor LA2 heeft ervoor gezorgd dat deze informatie vast getransformeerd is tot kennis. Straks een break van vijf weken in India zal ervoor zorgen dat ik op onderwijs gebied waarschijnlijk niet zoveel leer, maar des te meer over andere gewoonten, gebruiken en de Zuid-Indiase keuken. Daarna staat er nog een jaar MLI voor de deur, een jaar met nog meer informatie dat zal worden tot kennis.

Zoveel om te delen, delen met mijn vierdejaars die dit jaar voor het eerst eindexamen deden in het vak kunstvakken2. Delen deed ik met betrekking tot het eindexamen thema ‘Groen’ voor de beeldende vakken door voor mijzelf en de leerlingen een scoop.it pagina samen te stellen http://www.scoop.it/t/green. Zij deelden met mij hun eerste vondsten over het eindexamenthema http://www.myrthevtol.blogspot.nl/.Heel spannend, nieuw opgezet op het Montaigne Lyceum werkte ik met leerlingen die ik veelal vanaf dag 1 in de eerste klas les heb mogen geven. Met hen heb ik geëxperimenteerd, gezellig samen met z’n tweeen toetsen maken en hierbij het internet op je mobiel mogen gebruiken, enigszins onlogisch in de ogen van mijn collega’s wanneer je de leerlingen voorbereid op hun eindexamen. In plaats van de theorie uit te leggen stuurde ik ze op stap om de theorie in de praktijk te ontdekken en vast te leggen. Blij en opgelucht was ik dan ook te zien dat ze binnen de norm van 0.5 zijn gebleven en dat zij boven het landelijk gemiddelde voor het Centraal Schriftelijk Examen hebben gescoord.

Zoveel om te delen ook met mijn collega’s, ik val ze lastig met mailtjes over het brein, leerstijlen, en natuurlijk de flipped classroom. Toen van de week een van mijn collega’s opmerkte dat ze maar een mapje voor mij had aangemaakt omdat ze de dingen die ze van mij ontving erg interessant vond en ze graag af en toe nog eens terug wilde zien bedacht ik dat het misschien handiger was om al die leuke mooie handige links naar artikelen en websites een eigen plek te geven. Vandaar de keuze om hier een Delicious pagina voor aan te maken waar al deze links samengebracht zijn http://www.delicious.com/stacks/view/S7wI1D. De pagina zal groeien en daar zal ik mijn collega’s nog steeds van op de hoogte houden. Na het zenden van een mail over een workshop ‘flipping de klas’ door Jelmer Evers ontving ik een enthousiaste reactie van een van mijn collega’s, Fatma Afiyon, samen hebben we de workshop bezocht en de volgende dag de andere collega’s geinformeerd. De komende tijd gaan wij met nog enkele andere collega’s uitvogelen hoe we de flipped classroom voor onze vakken in kunnen zetten.

Het Montaigne Lyceum gaat komend schooljaar werken met projectonderwijs, deze projecten worden door de docenten zelf ontwikkeld om zo eigenaarschap over het materiaal te krijgen. Mijn collega, Manon Verschoor en mij is gevraagd om collega’s in dit proces te begeleiden. Een voorproefje hebben we kortgeleden al gehad, bij een studiedag konden wij onze verse kennis met betrekking tot het ontwerpen van lesmateriaal met behulp van een Instructional Design model toepassen.

De zachte installatie ‘While nothing happens‘ van de Brazilaanse kunstenaar Ernesto Neto hangt aan een glazen plafond. Nylon buizen zijn gevuld met kruiden en specerijen. Wanneer je er doorheen loopt komen de heerlijkste geuren vrij die je doen denken aan reizen en het verleden. Dit is een traag proces, je merkt er weinig van, totdat je de zachte druppels aanraakt en deze hun geur verspreiden.

Het gaat langzaam, ik ben enthousiast maar werk de lessen die ik leer nog iets teveel uit voor mijn eigen vak. En ook al deel ik veel, het gaat langzaam. Nu vrijwel een schooljaar later merk ik de effecten die het heeft op mijn collega’s. Het is een proces, een langzaam proces maar in ontwikkeling. Daarom zal ik niet deelnemen aan het tweede formatieve assessment. Wederom heb ik te weinig vastgelegd waarmee ik mijn competenties kan bewijzen. Ik neem me dan ook voor om het komend studiejaar meer vast te leggen, dit blog zal hier een belangrijke rol in spelen. Er is dan ook de tijd om mijn ontwerp voor LA2 in praktijk te brengen en deze te reflecteren. Een ontwerp waar de leerlingen die er volgend jaar mee aan de slag gaan enthousiast over zijn. In eerste instantie heb ik het voorgelegd aan de huidige derdejaars om het vervolgens aan de tweedejaars te geven zodat zij hun mening konden geven. Ze vinden het materiaal er goed verzorgd en uitnodigend uitzien. Het taalgebruik sluit aan bij wat zij begrijpen en velen geven aan dat ze zin hebben om met de module aan de slag te gaan.

Ik heb er zin in, zin in een nieuw schooljaar waarin ik met veel nieuw materiaal dat aansluit bij de sociaal constructivistische visie van de school past. Materiaal dat goed aansluit bij de wijze van werken in de onderbouw en bij de creatieve opleidingen binnen het MBO.