Focus – Herhaling – Verdieping – Rust

 

 

Deze installatie van Peter Max Lawrence geeft enigszins een idee hoe de studie Master Leren & Innoveren en de daarbij horende brede blik op onderwijs op mij overkomt. Kleurrijk, divers en vanaf alle kanten roepend om aandacht.

 

 

 

Een van de redenen waarom in geen deel zal nemen aan het tweede formatieve assessment van de opleiding  is de grote diversiteit van dingen waarin ik me nu bevindt. Ik had, tot aan vandaag, nog geen keuzes gemaakt. Dat ik die keuze wel moet maken om het voor mezelf, maar ook voor anderen, overzichtelijk te krijgen werd mij gisteren wel duidelijk. Hoe kan ik dingen documenteren als ik constant van alles wat doe, als de ene keer de linkerhelft van het kunstwerk mijn aandacht trekt om enkele seconden later alweer naar rechts te rennen om te zien wat zich daar afspeelt, en dan het ergste, dat ik van beide kanten deel uit wil maken! Dit gedrag zorgt er ook voor dat ik niet echt iets uit kan dragen naar mijn collega’s. De diversiteit van zaken waarmee ik ze tot gisteren via de mail om de oren sloeg is te groot. Ik moet keuzes maken.

Dat heb ik dus vandaag gedaan, de keuze gemaakt om te focussen. Niet dat ik alle andere interessante onderwerpen links ga laten liggen maar ik ga mezelf wat beter in de markt plaatsen. Op school zal ik me bezig gaan houden met de Flipped Classroom. Dit is iets wat ik constant tegen kom, waarin ik geïnteresseerd ben én waarvan ik denk dat het een mooie aanvulling kan zijn op het onderwijs zoals dat op het Montaigne Lyceum nagestreefd wordt. Ook is er een clubje collega’s wat hierin geïnteresseerd is, zo dring ik niets op maar ga ik aan de slag met de interesse van de mensen om me heen. Bij de Flipped Classroom hoort voor mij ook het gebruik van sociale media binnen het onderwijs. Ik denk dat er met deze twee speerpunten voldoende te doen zal zijn de komende tijd.

Op de Delicious pagina zal ik echter wel een diversiteit aan interessante links blijven plaatsen. Vooral omdat ik merk dat de diverse onderwerpen aansluiten bij verschillende personen in onze organisatie.

Het is niet alleen belangrijk voor de school dat ik focus, maar ook puur voor mezelf. Ik ken mezelf en voor ik het weet vind ik zoveel interessant dat ik niets meer goed kan doen, en dat is niet de bedoeling. Dan gaat het fout, en dat wil ik voorkomen. Wederom een belangrijke dag. Herhaling, Focus en rust.

 

Wat een rust in de ‘9 Zen Nuns’ van Rod Moorhead, herhaling ten behoeve van verbetering. Herhaling, eigenlijk iets wat goed bij me past en wat ik ook al lang wist. Ik moest gewoon weer even met m’n neus op de feiten gedrukt worden. Focus – Herhaling – Verdieping – Rust.