Working on a Dream

Deze foto is onderdeel van het project ‘Fairytales’ van Matej Sitar. Hij zou graag zien dat de kijker alle vooroordelen achter zich laat en zich verbind aan de reis. Hij geeft je de start door een titel aan het werk te geven, in dit geval ‘Working on a Dream’ maar het verloop van dit verhaal is aan jou als kijker.

Concentreer je op het grotere verhaal van de foto’s en je eigen verbeelding. De verbeelding die een rijke bron is van ideeën, gevoelens en een hoop onbewuste verlangens. Verbeelding is erg belangrijk, het helpt je om zin te geven aan de wereld om je heen.

Dinsdag 20 november was het dan zo ver, de eerste TEDxYouth in Zuid-Holland vond plaats in theater De Veste in Delft. 300 Jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar waren erbij. Onder hen waren 30 leerlingen van het Montaigne Lyceum. Het thema? ‘Working on a dream’.

Na een oproep via de schoolmail onder al onze leerlingen had ik er 30, 30 jongeren die zich een dag wilde laten inspireren door mooie verhalen van andere jongeren die hun droom hebben nagejaagd of alles op alles zetten om hun droom waar te maken.

Nout van Zon, al vanaf jongs af aan bezeten van de ruimte. Had nooit gedacht dat hij de uitdagende opdracht zou winnen en in 2014 een ruimtevlucht gaat maken. Hij moest daarvoor uitstel gedrag overwinnen omdat hij niet geloofde dat een eerste jaars student Lucht en Ruimtevaart de opdracht het beste zou volbrengen. Hij had er bijna zijn droom voor opgegeven. Toch heeft hij op het laatste moment besloten de gok te wagen, hij had niets te verliezen, en won!

Yoram Mekking zeilde een half jaar mee met School at Sea. School at Sea is een talentontwikkelings- en leidersschapsprgramma, er wordt geleerd vanuit creativiteit en samenwerking om geinspireerd te raken en anderen te inspireren. Yoram pleit nu hij terug is voor een andere vorm van onderwijs een vorm waarin jongeren met elkaar werken aan problemen/opdrachten en deze samen met elkaar oplossen. Dat is belangrijk in de echte wereld, zo gaat het in de echte wereld. Alles hoort bij elkaar, niets staat los van elkaar zoals de vakken op school waarbij je in een rijtje naar de docent kijkt die jou vertelt hoe het moet. Waarom sluit school niet aan bij de echte wereld? Ook Amar, hij zit in klas 1 bij ons in de MAVO is het met Yoram eens.

Wat staat er op jouw ‘Bucketlist’?

Djuna Maes heeft een taaislijmziekte. Tot twee keer toe kreeg ze nieuwe longen. De tweede keer sloeg de transplantatie aan en redde een anonieme donor haar leven. Niet alleen kan ze nu weer zingen, werken en plannen maken…Ze ging van 5 meter lopen naar 5 kilometer rennen in 40 minuten, afgelopen maart tijdens de martathon van Rotterdam. ‘What a difference a day makes’.

Vanuit de organisatie werd gevraagd om de ‘social media’ in te zetten om met anderen te delen wat de jongeren bezig hield tijdens het evenement. Hieronder dan ook een aantal Tweets van onze leerlingen.

De dag na TEDxYouth kreeg ik veel positieve reacties, zoals deze van Zino.

Eigen droom/dromen en hoe dacht ik er over na TedxYouth?

 Ik deel mijn droom met mijn bandleden: ooit heel beroemd worden met de muziekstijl die we leuk vinden. Dat is Rock, Hard Rock, Punk, Metal, Powermetal en Trashmetal.

Na TedxYouth ben ik diezelfde avond nog op zoek gegaan naar een bandwedstrijd. Uiteindelijk heb ik iets SUPER VETS gevonden! Het heet Emergenza, en het is de grootste bandwedstrijd van de wereld. Het word gehouden in 24 landen. Je begint in de Melkweg Amsterdam, en de finale speelt zich af in Duitsland. Als je in de finale komt, kun je op hun kosten naar Duitsland reizen. En weet je hoeveel mensen daar in het publiek zitten? 30.000!@# Het enige probleem is dat we geen covers mogen spelen, en de rest alleen maar eigen nummers. Dus vanaf nu heeft onze band (DragonLeague) twee nieuwe doelen voor ogen. Één: eigen nummers schrijven, en ons inschrijven voor Emergenza!!!!!!!!   

 Bedankt TedxYouth, en bedankt Monique voor deze speciale ervaring!!!

 Zino, Montaigne Lyceum, 4Hb 

en Michelle uit 1ma schreef:

goede avond mevrouw van der Steen,  ik vond het super leuk alles was goed geregeld ik heb er veel van geleerd en nu ga ik zeker mijn droom achter na nu weet ik dat het kan. Groetjes michelle 1ma

Het enthousiasme van de leerlingen slaat op me over. De laatste keer vroeg ik me nog af wat mijn dromen waren, nu weet ik het, mijn droom is om jongeren te inspireren hun dromen waar te maken. Mijn droom is een school te realiseren zoals Yoram deze beleeft heeft tijdens zijn tijd op zee, een school die midden in het leven staat en waar je met elkaar leert op je eigen manier, in je eigen tempo. Er liggen dromen voor het oprapen, je moet alleen goed kijken!

Mijn andere droom, net als mijn studiegenootjes gewoon in 2013, op tijd, m’n diploma voor de opleiding Master Leren en Innoveren halen. Ik heb mijn inspiratie weer gevonden.

Die jongen heeft gelijk, ik ga het gewoon doen!