broeden, sudderen, bespiegelen, overpeinzen

 

nadia_naveau__voorstelling_

 

Nadia Naveau maakte dit werk, een gedeconstrueerd werk waarvan de opstelling verwijst naar die van de opstelling van archeologisch incomplete opgravingen. In al deze losse onderdelen is Apollo opgenomen als autocoureur. Apollo is de God van het licht, de muziek, de dichtkunst en de spiritualiteit.  Een knap figuur, lang en goed gebouwd, Apollo symboliseerde de triomf van het daglicht over de duisternis en de overwinning van alle goed krachten, van de positieve invloed van het licht en de zon. In dit werk waar de onderdelen nog losse componenten zijn is toch al sprake van een eenheid. Deze losse elementen zijn vergelijkbaar met de onderwijskundige elementen die al enige tijd door mijn hoofd spelen.

Na het afronden van mijn studie ben ik niet meer zo actief op mijn blog geweest,  maar dat wil niet zeggen dat ik niet bezig ben met onderwijs en het nadenken over de wijze waarop ik lesgeef. Voor het eerst in twee jaar kom ik voor mijn gevoel weer toe aan de leerling en aan het nadenken hoe we de kwaliteit van ons kunstonderwijs kunnen verbeteren. Hoe we de leerling kunnen stimuleren boven zichzelf uit te stijgen en uitdagen niet tevreden te zijn met een gemiddeld resultaat. Dus experimenteer ik in mijn hoofd met het werken met rubrics… en dan, toevallig, tijdens een bijeenkomst van Vonkc over het thema ‘Roem’ voor de eindexamengroep mavo komt het onderdeel beoordelen voorbij. Omdat er vanuit het veld bleek dat de beoordeling van het praktijkwerk zo lastig was omdat het aantal punten dat toekent kan worden vanuit een onderdeel wel bekend is maar er geen onder-boven-tussen middengrens aangegeven is blijft het ingewikkeld in te schatten wat nu de waarde van het werk is. Daar gaat verandering in komen en we kunnen gaan experimenteren met een nieuw beoordelingssysteem. Dat ga ik natuurlijk doen! Ik ben benieuwd, na de kerst ontvang ik het nieuwe beoordelingssysteem om te testen en dat ga ik dan ook zo spoedig mogelijk mee beginnen.

En dan is er nog een andere vraag die me al enige tijd bezighoudt. van alle leerlingen die met een vmbo kader diploma van school gaan, zijn er best een aantal die een creatieve opleiding gaan doen. Nu heb ik zo eens rond gekeken in de omgeving van de school waar ik werk, maar er zijn maar weinig scholen die leerlingen de kans geven om een kunstvak in klas 3 of 4 te volgen. Juist voor leerlingen die de creatieve kant op willen is het belangrijk dat ze de kans krijgen om hun creatieve vermogens te blijven ontwikkelen. Dus speel ik met het idee om voor deze leerlingen een Portfolio klas te starten. Het mooiste zou zijn als dit in samenwerking kan met de mbo’s welke skills zouden zij graag bij hun leerlingen willen zien. De komende tijd ga ik me hier in verdiepen, en met de skills die ik tijdens de studie heb opgedaan hoop ik na een goede analyse daar een beleidsvoorstel voor schrijven.

Ik hoop dat deze losse onderdelen binnenkort een samenhangend geheel zullen worden waardoor het kunstonderwijs een positieve draai krijgt en de leerlingen zich willen ontwikkelen, niet alleen om een beter cijfer kunnen halen maar vooral om te ontdekken waar je grenzen liggen. En dat geldt natuurlijk ook voor mij, waar liggen mijn grenzen?